Botanicals Index

At NORDIQ Nutrition we use plenty of herbs and botanicals in our supplements to provide you efficient combinations of hundreds of phytonutrients which synergistically work together with the vitamins and minerals in your body, helping them to absorb and function better.

Botanicals index

Each of our products has their individual combination of herbs, called the NORDIQ Hormetic blend. Read more about hormesis here.
Feel free to dive deeper into the wonderful world of different herbs and learn more about what their health benefits and properties are!

  • Turmenic
  • Acai berry
  • Lemon Balm
  • Vestibulum in dolor.
  • Phasellus malesuada.
  • Facilisis odio eget.
  • Pharetra mauris.
  • Ut sit amet tellus molestie.
  • Morbi tempor ante.
  • Etiam vitae erat varius.
  • Vestibulum in dolor.
  • Phasellus malesuada sem.
  • Facilisis odio eget.
  • Pharetra mauris.
  • Ut sit amet tellus molestie.
  • Morbi tempor ante.
  • Etiam vitae erat varius.
  • Vestibulum in dolor.
  • Phasellus malesuada sem.
  • Facilisis odio eget.
  • Pharetra mauris.

Kuusenkerkkä

Picea spp.

Kuusen versot, eli kuusenkerkät ovat metsäkuusen vaaleanvihreitä versoja, eli vuosikasvaimia. Kerkät sisältävät poikkeuksellisen runsaasti C-vitamiinia ja mineraaleja, sekä nämä ravitsevat kerkät sisältävät myös runsaasti flavonoideja (kemferolia, kversetiiniä, isorhamnetiinia ja myrisetiinia), kondensoituja tanniineja, stilbeeneja ja terpenoideja.

 

 

Yerba mate

Ilex paraguarensis

Yerba matea on perinteisesti käytetty infuusion valmistukseen, ja se Etelä- Amerikan kulutetuin ja kuuluisin juoma. Polyfenolipitoisena vaihtoehtona kahville yerba mate stimuloi hermostoa hellästi sekä omaa anti-inflammatorisia, lipidejä alentavia ja antibakteerisia ominaisuuksia.

Raakakaakao

Theobroma cacao

Raakakaakao sisältää luonnostaan runsaasti sydäntä suojaavia polyfenoleja, vitamiineja ja kivennäisaineita, mukaan lukien magnesiumia. Kaakaossa on myös runsaasti psykoaktiivisia tehostajia, kuten serotoniinia, tryptofaania, fenyylietyyliamiinia, tyrosiinia, tryptamiinia ja tyramiinia.

Voikukka

Taraxacum officinale

Voikukka, puutarhojemme vaatimaton rikkakasvi, on itse asiassa ravitsemuksellinen voimanlähde. Se tarjoaa runsaasti tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita ja polyfenoleja, mukaan lukien klorogeenihappo ja kversetiini. Voikukan lehdissä ja juurissa olevilla aineilla on ruuansulatusta stimuloiva vaikutus, lisäksi voikukan juurella on prebioottisia ominaisuuksia suolistossa.

Vesimeloni

Citrullus lanatus

Vesimeloni sisältää runsaasti karotenoideihin kuuluvaa antioksidanttia, lykopeenia.

Kurkuma

Curcuma longa

Kurkuma on runsaasti käytetty rohdos, joka myös on suosittu maustekasvi. Sen suuren polyfenolipitoisuuden tiedetään tehostavan sen terveysvaikutuksia. Kurkuma auttaa tasapainottamaan tulehdusprosesseja ja se tukee siten nivelten ja lihasten normaalia toimintaa. Kurkumalla on myös ruuansulatusta, maksan terveyttä ja hermostoa tukeva vaikutus

Venäjänjuuri

Eleutherococcus senticosus

Venäjänjuuri sisältää runsaasti aktiivista elämää tukevia adaptogeeneja. Sen on huomattu lievittävän stressiä ja väsymystä. Venäjänjuuri on puuvartinen pensas, jota on perinteisesti käytetty lisäämään kestävyyttä ja elinvoimaa, ja se tukee myös immuniteettia.

Sahapalmu

Serenoa repens

Sahapalmu sisältää rasvahappoja, jotka tukevat lisääntymisterveyttä. Se tukee ja ylläpitää myös virtsateiden terveyttä yli 45-vuotiailla miehillä.

Rosmariini

Rosmarinus officinalis

Rosmariini on hyvin tunnettu, ruuanvalmistuksessa käytetty yrtti, joka sisältää, luontaista polyfenolirikasta rosmariinihappoa. Se tunnetaan ihoa ennenaikaiselta ikääntymiseltä suojaavista ja haavojen parantumista nopeuttavista ominaisuuksista.

Ruusunmarja

Rosa canina

Ruusunmarja sisältää runsaasti kasviravinteita kuten fenoleja, terpenoideja, galaktolipidejä, karotenoideja, hedelmähappoja ja hyviä rasvahappoja.

Ruusujuuri

Rhodiola rosea

Ruusujuuri viihtyy korkeilla kasvupaikoilla pohjoisen tuntureilla ja vuorilla. Se on monivuotinen kukkiva kasvi, jolla on adaptogeeninen vaikutus. Perinteisesti ruusujuurta on käytetty stressin negatiivisten vaikutusten lievittämiseen. Tutkimuksissa ruusujuuren on myös huomattu piristävän ja tukevan kognitiivista suorituskykyä.

Rannikkomännyn kaarna

Pinus massoniana

Rannikkomännyn kaarna on voimakas antioksidantti. Se sisältää runsaasti polyfenolipitoisia aineita kuten proantosyaaneja, katekiineja ja fenolihappoja. Havupuilla on pitkä historia terveyttä edistävinä kasveina.

Piparminttu

Menthe x piperita

Piparminttu on tehokas kasviperäinen karminatiivi, jonka tiedetään relaksoivan suoliston lihaksistoa. Piparmintun avulla voidaan usein välttää mahan turvotusta ja ilmavaivoja.

Persilja

Petroselinum crispum

Persilja on hyvin tunnettu ruuanvalmistuksessa käytetty yrtti, joka sisältää C-vitamiinia, K-vitamiinia ja vihreää pigmenttiä eli klorofylliä. Se tukee munuaisten normaalia eritystoimintaa.

Oliivinlehti

Olea europaea

Oliivinlehti on tunnettu sen ruuansulatuselimistön normaalia toimintaa tukevista vaikutuksista. Se edistää myös normaalia verenpainetta ja vahvistaa ylähengitysteiden terveyttä. Sitä on käytetty Välimeren alueella jo vuosisatojen ajan tukemaan yleistä terveyttä. Tutkimusten mukaan oliivinlehti edistää sydän- ja verisuonielimistön normaalia toimintaa ja toimii antioksidanttina.

Nokkonen

Urtica dioica

Nokkonen on polyfenolirikas kasvi, joka sisältää runsaasti myös vitamiineja, mineraaleja ja ruuansulatuselimistön toimintaa alkalisoivaa vihreää pigmenttiä, magnesiumpitoista klorofylliä. Nokkonen voi myös tukea virtsateiden hyvinvointia.

Montmorency-kirsikka

Prunus cerasus L

Montmorency-kirsikka sisältää runsaasti antioksidanttipitoisia kasviravintoaineita ja polyfenoleja.

Lehmuksenkukka

Tilia spp

Lehmuksenkukka on tunnettu sen rauhoittavista ja uudistavista ominaisuuksistaan. Sitä on käytetty perinteisesti teenä rauhoittamaan ja rentouttamaan sekä kehoa että mieltä ja parantamaan unen laatua.

Sitruunamelissa

Melissa officinalis

Sitruunamelissa kasvaa pääosin Välimeren alueella. Sen lehdet sisältävät runsaasti eteerisiä öljyjä, joilla on rauhoittavia ja kramppeja vähentäviä vaikutuksia. Sitruunamelissaa on perinteisesti käytetty rauhoittamaan mieltä ja kehoa.

Sitruuna

Citrus limonum

Sitruuna sisältää runsaasti polyfenolisia ainesosia, mukaan lukien soluja suojaavaa ravintoainetta, ferulahappoa. Ferulahappo on tunnettu erityisesti ihoa auringonvalolta suojaavista ominaisuuksistaan.

Oliivinlehti

Olea europaea

Oliivinlehti on tunnettu sen tulehduksia ehkäisevistä ja ruuansulatuselimistön mikrobifloraa tukevista ominaisuuksista. Sitä on käytetty Välimeren alueella jo vuosisatojen ajan tukemaan yleistä terveyttä. Tutkimusten mukaan oliivinlehti tukee sydän- ja verisuonielimistöä, toimii antioksidanttina ja ehkäisee tulehduksia.

Acerola

Malphigia glabra

Acerola on yksi luonnon rikkaimmista C-vitamiinin lähteistä. Se sisältää runsaasti eri kasviravintoaineita kuten karotenoideja, polyfenoleja ja flavonoideja. Acerolan sisältämällä C-vitamiinilla on lukuisia terveysvaikutuksia, erityisesti se vaikuttaa positiivisesti elimistön vastustuskykyyn.

Kudzu-juuri

Pueraria lobata

Kudzu on monivuotinen köynnöskasvi, jolla on karvaiset, ruskeat varret, suuri mukulajuuri ja makea tuoksu. Kudzu kasvaa useimmiten varjoisilla alueilla vuorilla, pelloilla, tienvarsilla, pensaikkoissa ja metsissä Thaimaassa, Kiinassa ja Intiassa. Sitä käytetään erilaisiin kasviperäisiin tuotteisiin.

Lehtikaali

Brassica oleracea acephala

Lehtikaali on polyfenolirikas kasvi, joka sisältää runsaasti myös vitamiineja, mineraaleja ja ruuansulatuselimistön toimintaa alkalisoivaa vihreää pigmenttiä, magnesiumpitoista klorofylliä.

Humala

Humulus lupulus

Humala sisältää muun muassa rauhoittavina tunnettuja katkeroaineita. Sillä on tyyneyttä ja unen saantia edistävä vaikutus. Humalan ainesosat tukevat myös ruuansulatusta.

Vihreä tee

Camellia sinensis

Vihreä tee sisältää runsaasti soluja suojaavia antioksidantteja kuten polyfenoleja ja rauhoittavaa aminohappoa, L-teaniinia. L-teaniinin rauhoittava vaikutus perustuu sen ominaisuuteen tehostaa aivojenvälittäjäaineen, GABA:n toimintaa. Vihreä tee lisää myös dopamiinin tuotantoa ja tasapainottaa aivojen rentoutumista aktivoivia alfa-aaltoja.

Inkivääri

Zingiber officinale

Inkivääri tehostaa luontaisesti ruuansulatusentsyymien eritystä, muun muassa lisäten vatsahappojen määrää ja tukien proteiinien imeytymistä. Inkivääri on myös tunnettu sen antibakteerisista, tulehdusta ehkäisevistä ja pahoinvointia lievittävistä ominaisuuksista.

Fenkolin siemen

Foeniculum vulgare

Fenkolinsiemen on perinteisesti käytetty apuna ilmavaivoissa ja  suoliston kouristuksissa. Se voi olla hyödyksi myös virtsateiden normaalille toiminnalle ja tukee detoksifikaatiota.

Dong quai

Angelica sinensis

Dong quai:ta on käytetty tukemaan erityisesti naisten urogenitaalista terveyttä. Se vahvistaa vastustuskykyä ja tukee kehon sopeutumista stressaaviin ja haastaviin olosuhteisiin.

Pakurikääpä

Inonotus obliquus

Pakuri on pääosin koivuissa kasvava sieni, jota on perinteisesti käytetty Pohjoisen seuduilla terveyttä edistämään. Se sisältää runsaasti suojaravinteita kuten beetaglukaaneja, polysakkarideja ja betuliinihappoa – aineosia, jotka vaikuttavat vastustuskykyä tehostavasti.

Metsämustikka

Vaccinium myrtillus

Metsämustikka on polyfenolirikas (antosyaanit) marja, joka on tunnettu silmien terveyttä tukevista ominaisuuksistaan. Se tukee tervettä verenkiertoa silmissä ja on suojelee silmiä ja elimistön soluja vapailta happiradikaaleilta.

Punajuuri

Beta vulgaris

Punajuuri on suosittu juures, joka sisältää runsaasti välttämättömiä ravintoaineita kuten kuituja, folaattia, mangaania, kaliumia, rautaa ja C-vitamiinia.

Astragalus

Astragalus membranaceus

Astragalus on vahva yrttikasvi, jota on käytetty perinteisesti Aasiassa vastustuskyvyn ylläpitämiseen stressaavina aikoina. Se vahvistaa synnynnäisen immuniteetin toimintaa. Astragalus sisältää runsaasti muun muassa polysakkarideja, saponiineja ja flavonoideja.

Artisokka

Cynara scolymus

Artisokka tukee detoksifikaatiota ja auttaa ruuansulatusnesteiden virtausta. Se tukee maksan terveyttä ja edistää suoliston normaalia toimintaa.

Mustapippuri

Piper nigrum

Mustapippuri on peräisin tulisen pippurikasvin kuivatuista hedelmistä. Sen sisältämä vahva polyfenoli, piperiini, on tunnettu sen ominaisuudesta edistää tiettyjen vitamiinien, mineraalien, kasviravinteiden ja koentsyymi Q10:n imeytymistä.

Rannikkomännyn kaarna

Pinus massoniana

Rannikkomännyn kaarna on voimakas antioksidantti. Se sisältää runsaasti polyfenolipitoisia aineita kuten proantosyaaneja, katekiineja ja fenolihappoja. Havupuilla on pitkä historia terveyttä edistävinä kasveina.

Puolukka

Vaccinium vitis-idaea

Puolukka on yksi suosituimmista pohjoismaisista metsämarjoista, joita käytetään paljon suomalaisessa keittiössä. Puolukka sisältää runsaasti soluja suojaavia kasviravintoaineita sekä E- ja C-vitamiineja.

Ashwagandha

Withania somnifera

Ashwagandha on arvostettu adaptogeeninen kasvi, jota on perinteisesti hyödynnetty elinvoiman lisäämiseen erityisesti ayurvedassa. Sitä on käytetty voiman, kestävyyden ja yleisen terveyden ylläpitämiseen.