Miksi syödä C-vitamiinia?

C-vitamiini on ihmiselle välttämätön vitamiini. Se osallistuu lukuisiin tehtäviin elimistössämme sekä tukee myös muiden ravinteiden hyväksikäyttöä elimistössä. Nauti C-vitamiinia erityisesti jos:

  • Liikut paljon: C-vitamiinia tarvitaan hyvän immuniteetin ylläpidossa, erityisesti raskaan liikunnan jälkeen. Se lisää myös normaalia energia-aineenvaihduntaa, joten erityisesti paljon liikkuvien on hyvä huomioida riittävä C-vitamiinin saanti.
  • Tarvitset lisätehoja vastustuskyvyllesi: C-vitamiini toimii antioksidanttina, eli edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Sen on myös todettu edistävän immuunijärjestelmää monin muun tavoin.
  • Muut ravintoaineet eivät imeydy: Mikäli rauta ja E-vitamiini eivät tunnu imeytyvän riittävän hyvin, saatat tarvita C-vitamiinia tehostamaan niiden imeytymistä.
  • Ihosi on ”harmaa” ja eloton: C-vitamiini osallistuu kollageenin ja tiettyjen välittäjäaineiden biosynteesiin. Kollageenia tarvitaan ihon ja verisuonten toimintaan. Erityisesti kosmetiikassa C-vitamiinin on todettu kirkastavan ihoa
  • Luuston ja hampaiden kunto on heikko: C-vitamiini osallistuu kollageenin tuotantoon, jota tarvitaan myös luuston, rustojen, ikenien ja hampaiden normaalia toimintaa varten.
  • Olet väsynyt: C-vitamiinin on todettu vähentävän väsymystä ja uupumusta. Lisäksi sillä voi olla vaikutusta mielialaan, sillä se edistää normaaleja psykologisia toimintoja.

Mitä kannattaa huomioida C-vitamiinivalmisteen valinnassa?

C-vitamiinia saa ravinnossa pääosin kasviksista ja hedelmistä. Erityisesti sitrushedelmät, marjat ja vihreät kasvikset sisältävät runsaasti C-vitamiinia. Mikäli koet tarvitsevasi lisäbuustia ravintolisästä, huomio seuraavat seikat:

  • Hinta/Laatu: Hinta ei aina kerro laadusta, mutta lähes poikkeuksetta laadukkaat valmisteet maksavat hieman enemmän. Pitkä tuotekehitys ja laadukkaat raaka-aineet maksavat usein enemmän, sillä niiden valmistaminen on työläämpää. Esimerkiksi synteettistä askorbiinihappoa on halvempaa ja nopea valmistaa toisin kuin luonnosta saatava C-vitamiinia.
  • Vahvuus: Markkinoilta löytyy C-vitamiinia eri vahvuuksissa. C-vitamiinin saantisuositus on 75 milligrammaa vuorokaudessa. Joissakin elämäntilanteissa C-vitamiinia tarvitaan kuitenkin enemmän, esimerkiksi tupakoitsijoilla ja iäkkäillä voi olla C-vitamiinin imeytymishäiriöitä. C-vitamiini poistuu elimistöstä vesiliukoisena usein nopeasti, joten suurista annostuksista on harvoin haittaa.
  • Muoto: Sillä missä muodossa C-vitamiinisi nautit, on merkitystä valmisteen imeytyvyyteen ja hyväksikäyttöön elimistössä. On tutkittu esimerkiksi, että kalsiumaskorbaatti imeytyy paremmin kuin askorbiinihappo ja PureWay-C™-vitamiini näistä kolmesta kaikista parhaiten (ks. taulukko yllä).
  • Valmisteen muut raaka-aineet: C-vitamiinituotteissa voi olla myös muita raaka-aineita mukana. Esimerkiksi NORDIQ Nutrition Vitamin C 500 mg sisältää lisäksi puolukkaa.
  • Lisäaineettomuus ja luonnollisuus: mikäli lisäaineettomuus ja luontaiset ainesosat ovat sinulle tärkeitä, huomio tämä valinnassasi. Moni C-vitamiinivalmiste sisältää lisäaineita ja C-vitamiini on synteettistä askorbiinihappoa.

 

-> Tutustu NORDIQ Nutritionin C-vitamiinivalmisteeseen:

-> Myös NORDIQ Nutrition Bioactiv Skin sisältää C-vitamiinia ihon hyvinvoinnille:

-> Lue myös: Puolukka – Pohjolan terveysmarjan menestystarina

 

Pääkuva: Unsplash / Vedrana Filipović