Tiedättekö sen pitkän listan ruoka-aineista, jotka ovat hyväksi keholle ja mielelle? Tai tiedättekö sen fiiliksen, kun yrittää miettiä, ovatkohan ne kaikki suositukset nyt tänään täytetty omalla lautasella? Mitä on jäänyt puuttumaan? Pitäisikö vielä vetäistä inkiväärishotti? Söinkö kuitenkaan tarpeeksi vihanneksia? Ja niin edelleen. Suositusten listastahan saisi yhden blogikirjoituksen aikaiseksi, kun antaisi mennä vaan. Mitä pitäisi syödä mihinkin tarpeeseen?

Suositusten toiselta puolelta löytyvät kiellot ja rajoitukset siitä, mitä ei välttämättä kannata syödä. Lähes kaikesta tuntuu löytyvän jotain negatiivista ja tutkimuksia puolesta ja vastaan. Niin sanotusta kieltolistasta saisi kirjoitettua oman postauksen, koska niitä taitaa löytyä joka lähtöön aivan yhtä paljon kuin suosituksiakin.

Lisäksi tulevat allergiat. Pähkinöistä paukahtaa henkitorvi tukkoon. Maito pukkaa masun sotkuun. Tomaatista tulee ihottumaa jne. Loppujen lopuksi vielä se, mitä sinne lautaselle päätyy, on kuitenkin usein ihmisen omien mieltymysten mukainen valinta, joten sekin on lisättävä tähän soppaan. Tämä voi olla vaikkapa luomun suosimista. Kasvisruokavaliokin yleistyy. Mieltymyksiä alkaa olla yhtä monia, kuin on meitä ihmisiäkin. Elämme yhteiskunnassa, jossa meillä on yleensä varaa valita.

Ei enää stressiä ruuasta!

Laitetaan tarpeiden, toivomusten, kieltojen ja suositusten keskelle urheilija, joka haluaa saada kehon toimimaan optimaalisesti. Ravinto kun on yksi oleellinen osa urheilua, kehittymistä ja palautumista, sen me kaikki jo tiedämme. Usein tilanne on sitten se, että päivittäinen ruokailu alkaa olla samaa luokkaa matemaattisten yhtälöiden pyörittelyn kanssa. Joillekin se yhtälöiden ratkominen sopii oivasti, mutta ei todellakaan kaikille.

Lyhyelläkin matikalla osaa laskea sen verran, että ruokailuja kertyy noin viisi kertaa päivään ja jos mieli kierii enemmän tai vähemmän kaikkien noiden kieltojen, suosituksen ym. ympärillä, vaikka viidesti päivässä, niin stressihän siitä pukkaa ja helposti. Se stressi ei ole hyväksi kropalle tai myöskään urheilulle. Urheilijana tämän tajuaminen oli tärkeää. Mutta. Sen tajuaminen on tärkeää myös ihmisenä, olimmepa urheilijoita tai emme. Stressin lisääminen ruokailuista omaan elämään on tavallaan tarpeetonta stressiä.

Minä en jaksa enää stressata. Kävin läpi tuon matemaattisen polun ja se ei ollut minua varten. Olen oikeastaan sitä mieltä, että ruokailusta ja ravinnosta on valitettavasti tullut kaikkea muuta kuin luonnollinen tapa ravita kehoa silloin, kun nälkä siitä ilmoittaa. Häiriötekijöitä on valtava määrä ja emme enää keskity, luota tai kuuntele kehon omia signaaleja. Usein stressaamme liikaa, mitä mielemme sanoo ruoasta, esim. sen määrästä: “Tämän enempää en voi syödä” tai “Ei voi olla vielä nälkä, kun vasta söin”. Ajatukset ja mieli siis tavallaan määrittävät syömistä enemmän kuin itse kroppa, mikä on nurinkurista.

Ruokavalio täydentyy luonnollisesti ja laadukkaasti

Toinen omaa ruokailua helpottava tekijä tuon kropan kuuntelemisen ohella on se, että kaikkea ei tarvitsekaan tai pidä mahduttaa päivittäiseen ruokavalioon tai lautaselle. Kunnon monivitamiini, kuten NORDIQ Nutrition Multi Nutrient, on oiva lisä ruokavalioon ja takaa vitamiinien saannin luonnollisesti. Palautumista täydennän iltaisin Magnesium Wholefood Powderilla. Aamuisin nappaan monivitamiinin lisäksi Joint Complexia etenkin nyt leikkauksesta toipuessa, joka on erinomainen apu nivelille ja rustoille. B-Complexia otan myös, koska olen kasvissyöjä. En usko, että iso määrä pillereitä tekee elämää sen paremmaksi tai on oikotie onneen, mutta pidän tärkeänä sitä, että ne ravintolisät, joita syön, imeytyvät hyvin ja ovat laadukkaita.

Rakastankin sitä, että nämä tuotteet ovat luonnollisia, vegaanisia ja eivät sisällä mitään ylimääräistä tai tarpeetonta keholleni eikä minun tai kehoni siten tarvitse sen enempää stressailla niistä tai kaikkien ravinteiden saannista joka päivä. Lisäksi treenien ohessa käytän tarvittaessa Pre Workout Protein Powder -jauhetta ennen treeniä ja Post Workout Protein Powder -jauhetta jälkeen. Etenkin peleissä käytän Hydration Wholefood -jauhetta nesteytykseen. Tämä on muuten ensimmäinen urheilujuoma, joka ei ala koskemaan mahaan!

Iloiset hyvästit stressille. Toivon kaikille vähemmän stressiä syömisestä, ja siten enemmän iloa ja rakkautta jaettavaksi itselle sekä muille.  Näillä jutuilla ainakin oma (elämän) peli kulkee! 😉 Leppoista kesää kaikille!

Kirjoittaja on naisten lentopallomaajoukkueen libero, ammattilentopalloilija Saana Koljonen, joka pelaa ensi kaudella (2018-2019) ranskalaisen Quimper Volley 29:n riveissä. Voit seurata Saanaa Instagramissa ja tutustua hänen blogiinsa

Kuva: Unsplash / Heather Ford