Terveelliset elämäntavat, kuten monipuolinen ravinto, liikunta ja riittävä lepo, tukevat immuniteettia ja auttavat pitämään stressin loitolla. Muista myös käsien pesu ja riittävä pukeutuminen ulkoillessa. Lisäksi vastustuskyky voi tehostua valitsemalla ruokavalioon runsaasti sitä tehostavia rohdoksia. Lue ja testaa vinkkimme ja huomaa kuinka vastustuskyky kohenee. 

1. Valkosipuli

Valkosipulia kutsutaan usein luonnon omaksi antibiootiksi – eikä syyttä. Se sisältää runsaasti erilaisia yhdisteitä kuten allisiinia, joilla on todettu olevan vaikutusta vastustuskyvyn tehostamisessa. Valkosipulia on helppo lisätä ruokiin mausteeksi – parhaiten se vaikuttaa raakana, sillä kuumentaminen vähentää sen terveysvaikutuksia.

2. Inkivääri

Inkivääriä on käytetty kansanlääkinnässä jo vuosisatoja muun muassa pahoinvointiin ja vastustuskyvyn ylläpitämiseen. Se sisältää muun muassa antioksidantteja ja vitamiineja, jotka tukevat immuniteettia. Inkivääriä voi käyttää mausteena tai tehdä siitä juomaa keittämällä sitä kuumassa vedessä noin vartin ajan. Voit myös raastaa inkivääriä suoraan mukiin ja kaada kuumaa vettä päälle – tehokas flunssajuoma on nopeasti valmis.

vastustuskyky ja kurkuma

3. Marjat, kuten puolukka

Marjojen lukuisat terveyshyödyt tekevät niistä hyvin suosittuja terveyden ylläpidossa. Esimerkiksi puolukalla on vastikään uutisoitu olevan matala-asteista tulehdusta hillitseviä ominaisuuksia (Lue lisää esim. ”Puolukka voi kumota rasvaisen ruoan vaikutuksia”, Yle-uutiset 5.11.2019)  ja sen on pitkään jo tiedetty tukevan vastustuskykyä runsaan polyfenoli- ja antioksidanttipitoisuutensa vuoksi. Puolukoita on helppo napsia sellaisenaan tai tehdä niistä smoothieita, mehuja tai leivonnaisia.

4. Astragalus

Astragalus eli kurjenherneenjuuri on monelle hieman tuntemattomampi kasvi. Sitä on pitkään käytetty kiinalaisessa lääketieteessä immuunipuolustuksen tukemiseen. Astragalus on hyvä flavonoidien ja seleenin lähde. Astragalusta löytyy Suomessa jauheena lähinnä ravintolisistä.

5. Pakurikääpä

Suomen metsissä koivun kyljessä kasvava lahojattasieni sisältää valtavasti vastustuskykyä tukevia polysakkarideja, joilla on todettu olevan lukuisia erilaisia terveysvaikutuksia. Pakuria saa Suomessa rouheena tai vesiuutteena ravintolisissä sekä teetyyppisinä kuumina juomina.

Yrtit voi helposti nauttia myös ravintolisinä. Kokeile esimerkiksi näitä:

→ NORDIQ Nutrition Immune Complex

→ NORDIQ Nutrition Hormesis Complex

 

Kuvat: Unsplash / Dominik Martin